Tag: Turcia

Trenul fantomă către răsărit

Trenul fantomă către răsărit

In septembrie 1973, Paul Theroux parasea gara londoneza Victoria pentru a porni intr-o calatorie cu trenul de-a lungul Europei si Asiei, pana in Japonia si inapoi. Dupa 33 de ani Theroux repeta aceasta aventura, observand cum s-au schimbat intre timp atat zonele pe care le strabate din nou cu trenul, cat si el insusi. Trenul-fantoma catre Rasarit descrie noua calatorie, printr-o Europa de Est inca buimacita de comunism, prin tensionata, dar infloritoarea Turcie, prin Caucaz, unde Georgia pare sa mearga inapoi spre feudalism, in timp ce Azerbaidjanul se desfata in capitalismul alimentat de petrol. In timpul voiajului, Paul Theroux are ocazia sa discute cu incisivul laureat al Premiului Nobel Orhan Pamuk si sa se plimbe prin Tokyo cu Haruki Murakami, dar si sa strabata singur strazile oraselor vizitate sau sa bea cot la cot cu oameni obisnuiti in expresul transsiberian. More info →
Institutul pentru corectarea timpului

Institutul pentru corectarea timpului

Aceasta carte este romanul clasic al lui Tanpinar si reprezinta o satira captivanta despre birocratie si fals progres. Tema centrala a romanului este modernizarea si occidentalizarea Turciei, actiune intreprinsa cu multa energie la inceputul secolului XX si pe care Tanpinar o analizeaza cu fina ironie din perspectiva lui Irdal, un personaj extrem de derutat. More info →
Huzur

Huzur

Ahmet Hamdi Tanpinar a fost unul dintre cei mai importanti romancieri si eseisti din literatura turca moderna. Intre 1942-1946 a fost membru al Parlamentului Turc. Este considerat cronicarul burgheziei turce, opera sa fiind comparata cu scrierile lui Marcel Proust. Stilul sau a fost influentat de estetica lui Paul Valery si de mistica musulmana. Ceea ce caracterizeaza personajele romanului Huzur sunt trairile paralele in trecut si prezent, in Est si in Vest, pe cele doua continente, in cele doua realitati. Personajul principal al acestui roman este de fapt Turcia, limba turca, Istanbului si Bosforul. More info →
Pan Wolodijowski

Pan Wolodijowski

„Universul polifonic al razboiului acopera in Trilogie o gama uriasa de tonuri cuprinse in registrele sonoritatilor simultane sau individualizate., Melodia concreta a inclestarilor intrepatrunde armonia discordanta a glasurilor oamenilor si strigatelor animalelor cu sunetele obiectelor si ale fenomenelor." Lech Ludorowski "Harul creator al lui Sienkiewicz n-a fost o scanteie, o raza de lumina rasfranta intr-un ciob lucitor, ci o valvataie si un diamant de prima marime [...], fictiunile lui sunt ciudat de limpezi, de intense, viguroase si colorate, inchegate din amanunte perfect individualizate. Aici isi afla sursa policromia incomparabila a tablourilor, caldura si plasticitatea descrierilor, a imaginilor si a scenelor, intr-un cuvant, concretizarile artistice ale acestor fictiuni. Dupa parerea mea, din acest punct de vedere, putini scriitori ai lumii ii pot sta alaturi, dar poate ca nici unul dintre ei nu-l intrece." Eliza Orzeskowa "[...] o carte care se apropie mult de ceea ce se intelege de obicei prin formula romanului de capa si spada. Cu deosebirea ca valentele realiste sunt mai pronuntate aici, iar episoadele se consuma intr-o realitate mai aspra, in care prefacerile Evului Mediu patrund cu anume intarziere si intru catva modificate in comparatie cu Apusul Europei. In cele mai multe secvente, actiunea nu zaboveste pe la curtile regelui sau ale aristocratilor, desi nici acestea nu lipsesc, ci se petrece in tinuturi cu o geologie si vegetatie salbatica, in care intamplarile naprasnice sunt la ordinea zilei. Evident, sunt si aici domnite serafice, cu suflet de mimoza [...], induiosand lesne inimile simtitoare ale cavalerilor, dar in momentele de cumpana [ele] impartasesc cu darzenie dificultatile unei vieti dure, prea adesea in stare sa rapuna fiinta omeneasca.“ - Stan Velea More info →
Bastarda Istanbului

Bastarda Istanbului

Bastarda Istanbulului este un roman fascinant, plin de forta, ironie si culoare, in care se impletesc libertatea si opresiunea, cultul trecutului si refuzul sistematic al acestuia, misticismul si agnosticismul, realul si fantasticul, memoria si uitarea. Abordarea indrazneata a trecutului violent al tarii sale, a conflictelor politice si etnice, si in special refe­rintele la genocidul armean din 1915, i-au atras de altfel lui Elif Shafak acuzatia de „ofensa la adresa identitatii turce”, acuzatie la care s-a renuntat in cele din urma in septembrie 2006, din lipsa de probe. Bastarda Istanbulului nu este cartea unei singure povesti, in cuprinsul sau scriitoarea tese cu maiestrie firele unui sir nesfarsit de istorii care se ramifica, se pierd o clipa in negura trecutului, ies din nou la suprafata, se intersecteaza, se impletesc. Plin de figuri feminine puternice si de neuitat, acest roman provocator a impus-o pe Elif Shafak ca pe o stea in ascensiune a litera­turii mondiale. More info →
Shares