Genre: Literatură clasică

Cântăreața cheală. Lecția. Scaunele. Regele moare

Cântăreața cheală. Lecția. Scaunele. Regele moare

„S-a spus ca sunt un scriitor al absurdului; exista pe lume cuvinte care trec din gura in gura, e si asta un cuvant la moda, care se va demoda. Oricum, el e de pe-acum suficient de vag pentru a nu mai insemna nimic si pentru a defini totul. Daca nu voi fi uitat, peste catva timp, va exista un alt cuvant care va trece din gura in gura, un alt cuvant primit de-a gata, care ne va defini pe mine si pe altii, fara sa ne defineasca. De fapt, existenta lumii mi se pare nu absurda, ci de necrezut, insa inlauntrul existentei si al lumii se poate vedea limpede, pot fi descoperite legi si stabilite reguli «rezonabile». Neintelesul nu apare decat atunci cand te intorci la izvoarele existentei, cand te asezi pe margine si o privesti in intregul ei.“ -Eugene IONESCO More info →
Ediţie integrală Mihai Eminescu – 11 volume

Ediţie integrală Mihai Eminescu – 11 volume

Volumele beneficiază de contribuţia cea mai autorizată şi îndreptăţită în ceea ce priveşte îngrijirea lor şi, în plus, prin această inedită apariţie editorială se are în vedere o reunire în premieră a întregii opere a poetului, precum şi ordonarea materialului scris, astfel încât să reiasă legătura dintre textele poetului, viaţa literară şi mişcarea ştiinţifică europeană a momentului. Ediţia de faţă restabileşte ordinea în succesiunea volumelor şi le tipăreşte după natura scrisului eminescian – poezie, proză, dramaturgie, lucrări ştiinţifice. Textele lui Eminescu sunt tipărite integral, fără imixtiuni în scrisul său, ediţia aducând completări la volumele anterioare. Prezenta ediţie Mihai Eminescu are ca text de bază ediţia academică, iniţiată şi îngrijită de Perpessicius începând cu anul 1939, ediţie ce se înscrie drept cea mai importantă realizare editorală consacrată unui scriitor român la sfârşit de secol. Aceasta reuneşte creaţia literară a poetului, poezia, proza şi dramaturgia, la care se alătură – în ediţia de faţă – publicistica şi corespondenţa. Perpessicius a reuşit, în 1963, după ani de muncă acerbă, să ducă spre lumina tiparului şase volume, care acoperă două secţiuni din opera poetului – poezia şi literatura de inspiraţie populară. Apoi, marele critic a abandonat elaborarea ediţiei integrale, după ce şi-a pierdut vederea în munca de uzură a descifrării manuscriselor. Astfel, el a adresat, în 1963, o scrisoare deschisă către viitorul editor eminescian al anului 2000, în care menţionează faptul că o viaţă de om nu ajunge pentru editarea întregii opere a lui Eminescu şi că era îndoielnic că cititorul va putea avea pe masă, la acea dată, ediţia „în multe volume, integrală şi critică“. Previziunea sa părea să se îndeplinească. More info →
Enigma Otiliei

Enigma Otiliei

„Ce este Enigma Otiliei (1938), daca nu un roman comic? Dandu-ti impresia unei jucarii perfecte, de suruburi si arcuri, care de la prima declansare a mecanismului merge ca un ceasornic, epicul apare aici prea pur, prea tehnic, fara alta motivatie decat gratuitatea sa estetica prea evidenta; aceasta tehnica pura ca un joc se aplica insa pe un material realist, instabil ca insasi viata si totusi captat, incorsetat de recea voluptate a autorului. Stilul a fost redus la functia comunicarii directe, elementele artistice ale prozei au disparut - la un scriitor atat de bogat in valori imagistice, vadite si in romanul anterior, Cartea nuntii (1933) -, resorturile psihologice insesi ramanand ascunse (dar cu rezultate precise) in materialitatea faptica, schematizata, esentializata pana la caricatura -o caricatura inca romantica. Enigma Otiliei nu te angajeaza afectiv, nu te absoarbe intr-o alta realitate, care sa anuleze pe a ta proprie, ci te atrage, te amuza, te farmeca, te subjuga estetic, iti da o placere pur intelectuala, gratuita, ludica [...]“ - I. Negoitescu More info →
Voința și norocul

Voința și norocul

Pe o plaja a Pacificului, capul retezat al lui Iosua Nadal spune povestea prieteniei cu un personaj misterios numit Ierihon; relatia lor incepe in adolescenta si scopul lor comun este acela de a nu apartine „marii mase“, gri, anonime. Ambii isi doresc cu disperare sa fie „altfel“, unul insa isi propune sa obtina acest lucru fara sa faca rau nimanui, iar celalalt decide ca nu se va da in laturi de la nimic pentru a-si atinge scopul. More info →
Jilțul vulturului

Jilțul vulturului

Mexicul voteaza impotriva Statelor Unite in Consiliul de Securitate. Washingtonul, iritat, trece la represalii si, folosindu-se de controlul pe care-l detine asupra satelitilor de comunicatii, ii intrerupe irevocabil toate retelele de comunicatie. Mexicanii se pomenesc peste noapte fara telefoane, televiziune, radio sau internet, intr-un moment de instabilitate politica majora: actualul presedinte este grav bolnav si criza politica bate la usa. Stilul epistolar este brusc resuscitat, si devine suportul unei sarabande de intrigi, ce ne-ar aminti de Legaturile primejdioase ale lui Choderlos de Laclos, daca miza nu ar fi diferita - caci nu jocuri amoroase se tes in acest ultim roman al lui Carlos Fuentes (2002), ci cabale politice in anticiparea momentului electoral. Amalgam unic si inedit de politica si literatura de cea mai buna calitate, Jiltul vulturului vorbeste despre un Mexic al anului 2020 si un context international tensionat, in care insa cititorul de azi, si mai mult, cititorul roman, se regaseste - si isi regaseste lumea - cu surprindere. More info →
Shares