Genre: Literatura contemporana

Rugă pentru Katerina Horovitzova

Rugă pentru Katerina Horovitzova

Probabil cel mai cunoscut roman al lui Arnošt Lustig, unul dintre marii scriitori ai Holocaustului, Rugă pentru Kateřina Horovitzová (1964) are ca sursă de inspiraţie un fapt real şi a fost scris într-o singură noapte. Kateřina Horovitzová este o tânără cu visuri mari: să fie o dansatoare faimoasă. Nu şi-a contrazis niciodată tatăl, dar odată ajunsă pe rampa de triere a lagărului, viaţa vrea cu orice preţ să învingă: „Nu vreau să mor“, spune ea şi îşi părăseşte familia în voia unei sorţi atât de clare pentru a se alătura unui grup de industriaşi ce fac parte dintr-un transport special, parte a unui schimb de prizonieri. Cât costă o viaţă? Destul, dar suportabil, din punctul de vedere al conducătorului informal al grupului de privilegiaţi, domnul Herman Cohen. Sub protecţia lui se va afla Kateřina Horovitzová şi domnul Cohen, om de cuvânt şi de afaceri, este mulţumit de rigoarea nemţească ce presupune chitanţe, înscrisuri şi documente de tot felul; acestea sunt dovezi ale înţelegerii la care s-a ajuns, dovezi irefutabile ale soluţiei finale în urma căreia un tren trebuie să îi ducă spre libertate. La foarte scurt timp după apariţie, în 1965, romanul a fost ecranizat în regia lui Antonín Moskalyk, iar în 2012 o dramatizare a fost jucată în câteva ţări ­central-europene într-un tren alcătuit din două vagoane pentru animale. Rugă pentru Kateřina Horovitzová este prima carte a lui Arnošt Lustig tradusă în limba română. „Un roman maiestuos. O poveste de neuitat.“ - The Washington Post „Ca mărturie asupra brutalităţii răului, această carte este comparabilă cu Jurnalul Annei Frank.“ - Minneapolis Tribune More info →
Scrisori către Dubenka

Scrisori către Dubenka

La începutul anului 1989, cu intuiţia că sfârşitul regimului comunist în Cehoslovacia nu poate fi departe, Bohumil Hrabal, în vârstă de 75 de ani, reîncepe să scrie, după o lungă perioadă de tăcere literară. Volumul de faţă reuneşte eseurile epistolare scrise de autor în perioada 1989–1991 şi adresate Dubenkăi — numele de alint pentru boemista americană April Gifford, care se hotărâse să înveţe limba cehă pentru a putea citi operele lui Hrabal în original. Scrisorile acestea nu-i vor fi niciodată trimise, dar Dubenka devine o muză, destinatara ideală şi idealizată a acestor texte pe care scriitorul însuşi le numea „reportaje lirice“; ele reunesc, într-o tehnică asemănătoare colajului, cronici ale evenimentelor importante care au dus la Revoluţia de catifea şi care au urmat acesteia, amintiri legate de pierderea soţiei sale, portrete ale diferitelor personalităţi literare şi politice importante în epocă, impresii din călătoriile făcute în Statele Unite şi în Marea Britanie. Urmând volutele imprevizibile ale memoriei, Bohumil Hrabal îmbină istoria personală cu proza poetică, punând într-o legătură rafinată girafa în flăcări a lui Salvador Dalí, imaginile din Praga aflată sub ocupaţie nazistă, cutiile de supă ale lui Andy Warhol, tancul roz, căsuţa sa din Kersko, satul înconjurat de păduri unde îl aşteaptă întotdeauna pisicile-copii, restaurantul-berărie „Tigrul de Aur“. „Un scriitor superb.“ - Julian Barnes „Hrabal este […] o uriaşă descoperire a mea din ultimii ani, unul dintre acei autori pe care-aş vrea să-i citesc integral, fără să sar nicio carte, niciun rând.“ - Mircea Cărtărescu More info →
Munții Roșii

Munții Roșii

Cinci voci narative din trei generaţii diferite. Un spaţiu – Mongolia – al orizonturilor largi, al oamenilor care cutreieră liberi stepele, al tradiţiilor imposibil de clintit. Romanul deapănă povestea unor femei din aceeaşi familie, spusă din perspective diferite, aşa încât cititorul asistă la o totală estompare a graniţelor dintre bine şi rău, moralitate şi supraviețuire, tradiţie şi noutate. Cheia acestei naraţiuni-puzzle este ­tocmai disoluţia tuturor personajelor într-un univers care pare să înghită individul şi să-l reducă la statutul de parte insignifiantă într_un angrenaj mult mai mare. Cartea este un mozaic exotic în care intră tensiuni între generaţii, conflicte de familie, înfruntări între medii sociale diferite, pasaje confesive, fragmente de bildungs­roman, toate dublate de o voce auctorială surprinzător de matură, impecabil controlată, stăpână întru totul pe mijloacele de construcţie a textului. - Răzvan Năstase Munții Roşii ne invită într-un univers aparte creat de Petra Hulová, mongol, dar în acelaşi timp abstract şi atemporal, populat de personaje feminine memorabile cu care cititorul empatizează lesne. - World Literature Today More info →
Palatul viselor

Palatul viselor

Intr-un timp incert (poate inceputul secolului XX), sultanul imensului, dar subredului Imperiu Otoman ingradeste libertatea supusilor, controlandu-le visele prin intermediul celei mai inspaimantatoare si mai misterioase institutii ale puterii -- Tabir Saray. Aici se angajeaza Mark-Alem, descendentul unei puternice familii cu radacini intr-o Albanie reala si mitica totodata, cel care primeste sarcina kafkiana de a trece prin filtrul interpretarii alegoriile si enigmele onirice ale unei imparatii intregi. Cerc dupa cerc, ca intr-un alt infern dantesc, tanarul ajunge pana in varful ierarhiei puterii de unde supravegheaza cu ura si teama mecanismul orb al politiei inconstientului. Insa, inevitabil, fatalismul balcanic il impinge tot mai aproape de prapastia indoielilor: oare un stapan absolut, chinuit de spaima muta de a nu intra el insusi in hatisul propriei masinarii demonice, nu va sfarsi intr-o buna zi condamnat de un vis anonim la dizgratie si uitare? More info →
Cina blestemată

Cina blestemată

Pe 16 septembrie 1943, in Gjirokastra ocupata de trupele naziste, doctorul Gurameto il primeste intr-o seara la masa pe colonelul Fritz von Schwabe, decorat cu Crucea de Fier, pe care il cunoaste, se pare, din vremea studentiei. More info →
Shares